Overgangsklachten bij vrouwen – 8 overgangsklachten

Voor veel vrouwen is het één van de vervelendste periodes in het leven; de overgang. Tijdens deze overgang verandert de complete hormoonhuishouding, waardoor veel krachten last krijgen van overgangsklachten. Maar, wat zijn nou typische overgangsklachten? Hoe herken je de typische overgangsklachten? En bestaan er ook atypische overgangsklachten? Op al deze vragen vind je in dit artikel een uitgebreid antwoord.

Volgens ons is het van belang dat vrouwen zich bewust zijn van de mogelijke klachten waar zij last van kunnen krijgen. De overgang is absoluut niet voor elke vrouw een pretje en mag daarom ook zeker niet onderschat worden. Tegelijkertijd is het ook niet noodzakelijk om hier héél erg tegen op te gaan zitten. Door gezond te bewegen en een positieve mindset te hebben, kan je mogelijk de intensiteit van de overgangsklachten zoveel mogelijk voorkomen.

Maar, welke overgangsklachten komen nou het meeste voor? Welke overgangsklachten zijn het meest vervelend? En welke overgangsklachten spelen in welk stadium van de overgang? Op al deze vragen is géén eenduidig antwoord te geven. Het is namelijk een feit dat elke vrouw anders reageert op de overgang, zoals je ook in het boek Overwin je Overgang kunt lezen. Door dat boek te lezen, verkrijg je direct een hoop informatie betreffende de overgang. Die informatie kan jou zeker helpen om de overgangsklachten zoveel mogelijk te beperken c.q. te voorkomen.

Welke overgangsklachten bij vrouwen?

Graag bespreken we van welke overgangsklachten vrouwen zoal last kunnen krijgen. Het is daarbij goed om onderscheid te maken tussen lichamelijke klachten en psychische klachten. De lichamelijke klachten zijn met name gerelateerd aan pijn, terwijl de psychische klachten véél verder gaan dan dat.

Van welke klachten een gemiddelde vrouw meer last heeft? Dat is volledig afhankelijk van het lichaam van de vrouw. Sommige vrouwen reageren heftig op de overgang en hebben vervolgens moeite met de psychische klachten. Andere vrouwen daarentegen hebben juist pijn in hun lichaam en ervaren dus de lichamelijke klachten.

Wat zijn de psychische klachten tijdens de overgang?

De verandering van de hormoonhuishouding heeft grote invloed op jouw mentale gesteldheid. Het is dus goed mogelijk dat je last van meerdere psychische klachten gaat krijgen. Over welke klachten we het dan zoal hebben? De meest voorkomende psychische klachten hebben wij in onderstaand lijstje opgesomd:

  • Depressieve buien
  • Stemmingswisselingen
  • Onrustig gevoel
  • Huilbuien
  • Nerveus en paniekerig gedrag
  • Bezorgdheid
  • Prikkelbaar
  • Verwardheid

Al deze klachten zijn het – logische – gevolg van de overgang. Het is echter niet zo dat jij van alle klachten last hoeft te hebben. Nee, integendeel zelfs. Sommige vrouwen hebben gelukkig slechts last van enkele van deze klachten, terwijl andere vrouwen helemaal geen psychische klachten ervaren. Of en hoe dit bij jou het geval is? Daar kunnen wij niks met zekerheid over stellen. Het is compleet afhankelijk van de mate waarop jouw lichaam op de overgang reageert.

Chagrijnig door de overgang

Het is wel goed om te weten dat deze psychische klachten over het algemeen niet al te prettig zijn. Je hebt namelijk te maken met emoties en gevoelens waar je zelf niks aan kunt doen. Deze emoties en gevoelens worden geleid door de hormonale veranderingen en dat kan behoorlijk vervelend zijn. Je kunt je behoorlijk machteloos voelen, maar dat kan je ook weer wegnemen. Onze tip is om het boek Overwin je Overgang door te lezen. In dit boek vind je allerlei praktische informatie over de overgang, waardoor je eigenlijk ‘meer gevoel’ voor de overgang krijgt. Je kunt daardoor ook makkelijker accepteren dat je tijdelijk last hebt van de psychische klachten.

Wat zijn de lichamelijke klachten tijdens de overgang?

Het feit dat de hormoonhuishouding aan het veranderen is, voel je niet alleen op het mentale vlak. Nee, ook veel vrouwen voelen deze veranderingen aan de pijn in het lichaam. Deze pijn in het lichaam kan onder meer op de volgende lichamelijke klachten betrekking hebben:

  • Pijn aan de borsten
  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen
  • Een opgezet gevoel
  • Spierpijn
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Overgeven

Deze lichamelijke klachten zijn ook compleet toe te wijzen aan het feit dat jouw lichaam aan het veranderen is. Deze verandering is zeker niet prettig te noemen, maar hoort wel bij het leven. Door op een gezonde manier te leven, is het zeker mogelijk om de klachten zoveel mogelijk te beperken. Je moet er echter wel rekening mee houden dat je overgeleverd bent aan de grille van jouw lichaam.

In hoeverre je last van hoofdpijn en van hoofdpijn gaat krijgen? Dat is volledig afhankelijk van de reactie van jouw lichaam op de overgang. Sommige vrouwen reageren hier relatief goed op, terwijl andere vrouwen behoorlijk veel last hebben van lichamelijke klachten. Zij ervaren veel lichamelijk ongemak en dat is alles behalve een pretje. Je wilt immers fluitend door het leven gaan en daar kan je tijdens de overgang even niet van genieten.

Is het mogelijk om de klachten te voorkomen of te beperken?

Overwin je overgang

Het is deels mogelijk om de overgangsklachten te voorkomen en te beperken. Het advies is hierbij om een zo’n gezond mogelijke lifestyle er op na te houden. Zorg dagelijks voor voldoende beweging, zorg voor een gevarieerd en gezond voedingspatroon en pas op met alcohol. Ook is het advies om niet te roken en om geen drugs in te nemen. Door op een bewuste manier met jouw voedingspatroon om te gaan, kan je jouw lichaam min of meer herstellen.

Daarnaast is het ook mogelijk om medicijnen, tabletten of supplementen in te gaan nemen. Met behulp van dergelijke hulpmiddelen is het ook mogelijk om de overgangsklachten (deels) te beperken. Desondanks is het goed om te weten dat je grotendeels overgeleverd bent aan de grille van jouw lichaam. Reageert jouw lichaam heel heftig op de overgang? Dan krijg je te maken met overgangsklachten; daar is bijna niks aan te doen.

Wel is het advies dus om zeer gezond te leven, gevarieerd te eten en voldoende te bewegen. Beweeg minstens een half uur per dag en oefen daarmee een positieve invloed op jouw lichaam én op de overgang uit.

Wil je nog meer tips om de overgang tegen te gaan? Dan raad ik je aan eens te kijken naar het boek Overwin je overgang. Hierin vind je nog meer praktische tips.

 

Plaats een reactie