overgangsklachten advies

Overgangsklachten advies nodig? Lees onze tips

Overgangsklachten advies nodig? Je hoort het ongetwijfeld wel eens in je voorbije omgeving voorbijkomen: vrouwen die last van de overgang hebben. De overgang is een natuurlijk proces waarbij de hormoonhuishouding behoorlijk aan het veranderen is. Deze veranderingen zorgen ervoor dat het vrouwelijk lichaam anders gaat ‘functioneren’. Eén van de gevolgen is bijvoorbeeld dat een vrouw onvruchtbaar wordt. Voorheen werden specifieke hormonen door de eierstokken aangemaakt. Als je als vrouw zijnde eenmaal in de overgang zit, worden deze hormonen juist niet meer aangemaakt. Het gevolg? Je hormoonhuishouding gaat veranderen, je kunt niet meer zwanger worden én je kunt klachten ondervinden.

Ja, veel vrouwen ervaren in de overgang klachten. Deze klachten variëren van psychische klachten tot aan lichamelijke klachten. Sommige vrouwen krijgen ontzettend last van stemmingswisselingen, terwijl andere vrouwen juist pijn in bepaalde lichaamsdelen krijgen. Moraal van dit verhaal tot zo ver: de overgang kan vele klachten met zich mee brengen. Elke vrouw reageert daar echter anders op én elke vrouw heeft last van andere klachten. Dat maakt het begrijpen/accepteren van deze klachten dan soms ook moeilijk. In dit artikel willen we jou graag advies geven over deze overgangsklachten. Kortom: hoe kan je het beste omgaan met deze overgangsklachten? En kan je zelf iets doen om deze overgangsklachten enigszins te beperken? Na het lezen van dit artikel weet je het antwoord hierop!

Acceptatie

Het is een gegeven dat een vrouw gedurende haar leven in meerdere fases terechtkomt. Deze fases kunnen bijzonder leuk zijn, maar dus ook minder leuk (de overgang). Als je eenmaal in de overgang zit, kan er een hoop in je leven gaan veranderen. Sommige vrouwen hebben het bijvoorbeeld lastig met het feit dat ze onvruchtbaar zijn geworden. De gemiddelde leeftijd waarop een vrouw in de overgang komt, is echter 52 jaar. De kans dat je dan alsnog kinderen wenst te krijgen, is klein. Toch stippen we hier een belangrijk punt mee aan.

Ons eerste advies is dan ook om de overgang te accepteren. Het is nou eenmaal een natuurlijk proces waar je vrij weinig aan kunt veranderen. Door dit te accepteren, kan je mogelijk op een iets luchtige manier met de situatie omgaan. Bovendien kan je hiermee accepteren dat je last van klachten gaat krijgen/al hebt. Deze klachten zijn namelijk inherent aan de overgang. Welke klachten jij krijgt en in welke mate; dat is per vrouw verschillend.

Gezonde leefstijl

In de afgelopen jaren is er steeds meer gehamerd op een gezonde leefstijl. Overgewicht, roken en veelvuldig alcoholgebruik zijn tenslotte risicofactoren voor je gezondheid. Dat is dan ook zeker het geval als je in de overgang zit. Door er een gezonde leefstijl op na te houden, kan je namelijk de klachten enigszins beperken. We willen je hierbij dan ook het volgende advies geven:

Beweeg voldoende. Dat houdt in: beweeg per dag een half uur tot een uur. Het maakt daarbij niet uit of je een rondje gaat wandelen of dat je op een mountainbike door de bossen gaat crossen. Nee, het gaat er gewoon om dat je dagelijks een half uur tot een uur in beweging komt. Dat werkt verhelderend voor de geest, is goed voor het lichaam en is dan ook goed voor je algehele gezondheid.

Daarnaast is het advies om een gezond voedingspatroon er op na te houden. Dit betekent: eet voldoende groenten en fruit. Daarnaast is het ook aan te raden om een gevarieerd voedingspatroon te hebben. Eet niet elke week hetzelfde, maar probeer zoveel mogelijk te variëren.

overgang en voeding 2 Verschillende onderzoekers zijn ervan overtuigd dat een gezonde leefstijl ook bevorderlijk voor de overgang is. Met een gezonde leefstijl kan je de overgangsklachten hopelijk tot een miniem beperken. Daarbij komt overigens ook ons eerste advies weer om de hoek kijken: accepteer dat je in de overgang zit inclusief de bijbehorende klachten. Dat maakt de situatie een stuk draaglijker.

Bekijk eens het boek Overwin je overgang om te bekijken wat je allemaal kunt doen om overgangsklachten te verminderen.

Voldoende rust pakken

Gedurende het overgang zit het vrouwelijk lichaam in een wildwaterbaan. Ja, de hormoonhuishouding verandert, waardoor ook de innerlijke werking van het vrouwelijk lichaam gaat veranderen. Die veranderingen kunnen dus voor de overgangsklachten zorgen, maar ze kunnen ook voor een vermoeid gevoel zorgen. Het lichaam is tenslotte de gehele dag bezig om de nieuwe situatie ‘op te vangen’.

Ons advies is dan ook om dagelijks voldoende rust te pakken. Probeer sowieso elke nacht de nodige uurtjes te maken. Denk hierbij al snel aan een uurtje of 8 tot 9. Daarnaast is het ook aan te raden om zo nu en dan overdag je rust te pakken. Ga bijvoorbeeld voor het avondeten even op de bank liggen en kijk naar je favoriete Netflix serie. Of pak tijdens het middaguur even snel een powernap mee. Door voldoende rust te pakken, kan je de overgangsklachten ook beperken.

Bespreek het met de huisarts

Heb je echt heel veel last van de overgangsklachten? Kan je bijvoorbeeld niet meer normaal functioneren? Of merk je dat je erg vervelend tegen de mensen om je heen gaat doen? Dan is het wellicht raadzaam om in overleg te treden met je huisarts. Sommige vrouwen hebben namelijk oprecht heel erg last van de overgang. De gevolgen daarvan kunnen verstrekkend zijn, waardoor het wellicht mogelijk is om dat met medicatie op te vangen. Ons advies is dan ook om erge klachten met de huisarts te bespreken.

symptonen van de overgangHet is namelijk mogelijk om medicatie te slikken waarmee de klachten enigszins beperkt kunnen worden. Je slikt hierbij in feite hormonen, waarmee de hormoonhuishouding in balans gebracht kan worden. Het is daarbij wel van belang dat je altijd naar het advies van de huisarts luistert. Elke medicatiesoort heeft namelijk bijbehorende voor- en nadelen. Vraag bij je huisarts naar alle mogelijkheden plus de voor- en nadelen. Op basis daarvan kan je, in overleg met je huisarts, ervoor kiezen om de hormonen te gaan slikken.

Besluit

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er meerdere overgangsklachten adviezen. Bovenstaande adviezen kunnen ervoor zorgen dat de overgang iets draaglijker wordt. Door de overgangsklachten ietwat te beperken, kan je dit natuurlijke proces iets prettiger maken. Volg bovenstaande adviezen op en maak de overgang een stukje leuker/makkelijker!

Wist je al dat bepaalde kruiden helpen bij overgangsklachten? Download ons E-book om te bekijken welke dat zijn >>

Plaats een reactie