Waarom heb ik tijdens de overgang last van maagklachten?

Overgang en maagklachten | Zit je in de overgang, maar heb je óók maagklachten? Dit is niet de bekendste overgangsklacht, maar het is wel mogelijk. Zo kun je last krijgen van een opgeblazen gevoel, pijn of zelfs van misselijkheid.

Als je aan de overgang denkt, denk je waarschijnlijk niet direct aan maagklachten. Meestal worden alleen stemmingswisselingen, opvliegers en hoofdpijn in verband gebracht met deze nieuwe levensfase. Hoe ontstaan maagklachten tijdens de overgang eigenlijk?

Daar gaan we in dit artikel een blik op werpen. We bespreken de oorzaak van maagklachten tijdens de overgang, maar we geven je ook enkele tips voor deze typische klacht. Laten we snel beginnen.

Wat merk ik van maagklachten tijdens de overgang?

Wat verstaan we onder maagklachten tijdens de overgang? Dat is geen eenzijdig antwoord, want dit is bij iedere vrouw anders. Nu kun je de volgende verschijnselen ervaren:

  • Maagzuur: In de overgang kun je last krijgen van maagzuur. Dit zorgt voor een vervelend, brandend of ongemakkelijk gevoel.
  • Misselijkheid: Tijdens de overgang kun je je misselijk voelen in de avond, maar ook op andere momenten gedurende de dag. Vooral ochtendmisselijkheid komt voor. Vaak is deze misselijkheid het gevolg van opvliegers. Door die extreme warmte kun je je letterlijk ziek gaan voelen. Vergelijk het met een plotselinge hittegolf.
  • Opgeblazen gevoel: Ook een opgeblazen buik komt voor tijdens de overgang. Dit kun je rondom je maag voelen, maar ook je darmen kunnen opgeblazen en oncomfortabel aanvoelen.

Hoe ontstaan maagklachten tijdens de overgang?

Heb je nooit eerder last gehad van maagklachten? Misschien heb je nu je vraagtekens. Waarom steken deze klachten zo plotseling de kop op? Achter maagklachten tijdens de overgang schuilt een duidelijke oorzaak.

Om te beginnen verandert er veel tijdens de overgang. Dat heb je vast al gemerkt. Je lichaam produceert namelijk steeds meer hormonen, waardoor je hormoonhuishouding flink gaat schommelen. Zo neemt het progesteron en oestrogeengehalte geleidelijk aan af, waardoor je langzamerhand onvruchtbaar wordt.

Overgang maagklachten

Eigenlijk is je lichaam op zoek naar een nieuwe balans en dat kan voor klachten zorgen. Vooral de afname van oestrogeen zorgt voor de meeste overgangsklachten. Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft dit met maagklachten in de overgang te maken? Heel veel.

Doordat er minder progesteron en oestrogeen wordt aangemaakt, worden ook andere processen in je lichaam verstoord. Denk bijvoorbeeld aan je spijsvertering. Deze wordt niet alleen trager, je lichaam maakt ook minder gal aan. Het gevolg? Het is lastiger om voedsel te verteren, waardoor je maagklachten krijgt. Die zorgt voor een opgeblazen gevoel, maar het kan ook pijn of ongemak veroorzaken. Daarnaast is ook maagzuur in de overgang een bekend verschijnsel.

Zijn de overgangsklachten alleen fysiek?

Naast maagklachten tijdens de overgang, kennen we ook andere typische overgangsklachten. Eerder spraken we al over opvliegers. Maar ook nachtzweten, hoofdpijn en misselijk tijdens de overgang komt vaak voor. Nu uiten niet alle klachten zich fysiek. Nee, ook mentaal kun je een hoop te verduren krijgen.

De hormoonschommelingen worden ook doorgevoerd naar je brein. Door de veranderingen kun je last krijgen van stemmingswisselingen en ook van stress. De schommelingen hebben namelijk invloed op de aanmaak van cortisol, waardoor je je opgejaagd kunt voelen.

Er zijn situaties waarbij het lastig is om een burn-out en de overgang van elkaar te onderscheiden. Vooral omdat de klachten veel op elkaar lijken. Het is aan de huisarts of een andere hulpverlener om de juiste diagnose te stellen.

Overgang maagklachten

Wat te doen aan maagklachten tijdens de overgang?

Een opgeblazen gevoel en maagzuur tijdens de overgang is erg vervelend. Dat hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen. Het kan lastig zijn om te ontspannen en je kunt nergens anders meer aan denken. Moet je maagklachten tijdens de overgang gewoon accepteren?

Dat is niet nodig. Je kunt zelf verschillende stappen ondernemen om de klachten op zijn minst te verminderen. We delen hieronder een aantal tips die je daarbij helpen. We willen daarmee niet zeggen dat de klachten direct verdwijnen, maar je kunt je wel degelijk beter gaan voelen.

Stap 1: Wandelen, fietsen en bewegen

Maagklachten kunnen ervoor zorgen dat je wat passiever wordt. Dat is niet vreemd, want iedere beweging kan de klacht voor je gevoel verergeren. Toch raden we je aan om dagelijks een wandeling te maken of de fiets te pakken. Waarom?

Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste kun je op deze manier ontspannen, waardoor je je niet focust op je klachten. Ten tweede activeer je je spijsvertering op deze manier, waardoor de klachten geleidelijk afnemen. Over de top sporten is niet nodig, zolang maar iets doet. Kies een bewegingsvorm die bij jou past.

Tip 2: Kies vezels, in plaats van vet

Er is niets lekkerder dan snacken en daar is ook niets mis mee. Maar als je veel maagklachten hebt in de overgang, is het verstandig om op je voeding te letten. Je spijsvertering heeft het zwaar en door bewust voor vezels te kiezen, help je het een handje mee.

Bovendien verminder je op deze manier klachten. Vezels vind je in fruit, groentes, noten en in volkorenproducten. Met slechts kleine aanpassingen is een gezond eetpatroon hanteren niet moeilijk en ook nog eens lekker.

Tip 3: Laat je onderzoeken

Maagklachten in de overgang zijn niet gevaarlijk, maar wel vervelend. Als je twijfelt of je voelt je ziek, is het verstandig om je huisarts te bezoeken voor een aanvullend onderzoek. De arts kan vaststellen of het inderdaad om de overgang gaat, of dat er toch iets anders aan de hand is. De overgang wordt vaak vastgesteld aan de hand van een gesprek. Een bloedonderzoek is mogelijk, maar dit wordt in de meeste gevallen niet aangevraagd.

Conclusie – Meer weten over de overgang?

Tijdens de overgang komen maagklachten vaker voor. Dit kun je ervaren in de vorm van een opgeblazen buik of pijn. Maar ook maagzuur in de overgang is een veelvoorkomende klacht. In dit artikel hebben we de oorzaak en enkele tips met je besproken.

Overwin Je OvergangVond je dit artikel interessant en zou je meer willen weten over de overgang? Download het e-book Overwin Je Overgang van Ria Kamelle, en ontdek meer handige informatie, ervaringsverhalen en tips!

Plaats een reactie