Hoog cholesterol tijdens de overgang? Dit is wat je eraan kan doen

Tijdens de overgang merk je als vrouw dat er veel in je lichaam aan het veranderen is. Zo kan je last krijgen van opvliegers, hoofdpijn, stemmingswisselingen of neemt je gewicht toe. Ook kan het cholesterolgehalte stijgen tijdens de overgang. Hoe dat komt en wat je daaraan kan doen, lees je in dit artikel.

Wat is cholesterol precies?

Wist je dat ieder mens cholesterol nodig heeft om te kunnen leven? Cholesterol is een stof die een beetje vettig is. Nu denk je misschien dat dat slecht is, maar dat is niet helemaal waar. We hebben cholesterol onder andere nodig als bouwstoffen voor onze lichaamscellen en als grondstof voor om geslachtshormonen en om bijnierhormonen te maken. Cholesterol heeft wel degelijk een belangrijke functie binnen ons lichaam.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, krijgen we cholesterol maar voor een klein deel binnen via ons voedsel. Voor de rest maakt de lever het grootste deel van cholesterol aan. Toch heeft het voedsel wat we tot ons nemen een invloed. Toch is het zo dat waanneer we veel vettige dingen eten, het cholesterolgehalte in het lichaam flink kan gaan stijgen. Een voorbeeld hiervan is vettige boter. Hoog cholesterol heeft uiteindelijk hart- en vaatziekten als gevolg.

Wat doet de cholesterol tijdens de overgang?

Naarmate je ouder wordt, is het heel erg normaal dat je cholesterol ook hoger wordt. Cholesterolwaarden schommelen vaak, deze is nooit helemaal hetzelfde. Dit kan zelfs per dag verschillen. Wanneer de cholesterol gemeten moet worden, wordt dit vaak meerdere keren herhaalt. Je vraagt je nu waarschijnlijk af wat de relatie tussen cholesterol en de overgang is. Dat ga ik je vertellen.

Zoals als je wellicht wel weet, daalt tijdens de overgang het vrouwelijk hormoon oestrogeen, het hormoon dat er normaliter voor zorgt dat een vrouw een eisprong krijgt. Door de daling van dit hormoon kan het lichaam een aantal veranderingen gaan ervaren. Door die veranderingen in het lichaam zijn klachten vaak onvermijdelijk. Dit zijn de welbekende overgangsklachten. Doordat het hormoon oestrogeen aan het schommelen is, schommelt het cholesterolgehalte mee. Hierdoor raakt het vetgehalte en de vetopslag volledig in de war en verschuift het zich naar de bovenkant van het lichaam. Hierdoor wordt het cholesterol verhoogt. Het gevaarlijke hiervan is dat je dit niet kan voelen en niks merkt.

Goed en slecht cholesterol

Wanneer we het hebben over cholesterol, kunnen we onderscheid maken tussen de goede en slechte cholesterol.

HDL staat bekend als goed cholesterol. Dit cholesterol beschermt je lichaam tegen mogelijke hart- en vaatziekten. HDL zorgt ervoor dat de slechte deeltjes van cholesterol wordt afgevoerd naar de lever. De lever breekt vervolgens die slechte deeltjes volledig af.

Daarnaast hebben we LDL. Dit staat bekend als de slechte cholesterol. Bij een te hoog LDL-cholesterol gaan de aderen zich vernauwen en kunnen ze dichtslippen. De LDL-deeltjes zorgen ervoor dat er een ophoping ontstaat in de bloedvaten.

Op het moment dat het cholesterol stijgt tijdens de overgang, neemt het slechte cholesterol de overhand in het lichaam. De LDL dus. De slechte cholesterol kan er vervolgens voor zorgen dat de aderen dichtslippen en de kans op hart- en vaatziekten groter wordt.

 

Hoe kan je zelf je cholesterol verlagen?

Om je cholesterol tijdens de overgang te verlagen of onder ter controle te houden, zijn er een aantal stappen die je helemaal zelf kan ondernemen. Dit kan je onder andere doen met voeding. Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Lees hieronder wat jij zelf kan doen:

  • Eet gezond; door gezonde voeding tot je te nemen verlaag jij je cholesterol. Pas goed op met vettig voedsel. Eet in plaats van verzadigd vet, onverzadigd vet. Eet veel groentes en fruit. Ook vezels verlagen het cholesterolgehalte.
  • Stop met roken; ook tegen de overige overgangsklachten kan dit goed helpen. Daarnaast vermindert dit de kans op hart- en vaatziekten.
  • Beweeg regelmatig; door veel stil te zitten stijgt het cholesterolgehalte sneller.
  • Vervang volle zuivelproducten voor magere zuivelproducten; volle zuivelproducten verhogen het cholesterolgehalte. Kies daarom voor mager.
  • Vergoedingen; wanneer je een hoog cholesterolgehalte hebt, dan kan je het bezoeken van een diëtist vergoed krijgen door de zorgverzekering. Check dit even bij je huidige zorgverzekering. Een diëtist kan je vaak verder op weg helpen met goede keuzes wat betreft voeding

 

Cholesterol laten checken

Het is altijd verstandig om je cholesterol regelmatig te laten checken, zeker wanneer je in de overgang zit. Dit kan je gemakkelijk bij de huisarts laten doen door een bloedonderzoek. De huisarts verwijst je door om bloed te laten prikken. Meestal krijg je na drie dagen de uitslag en kan je die met je huisarts bespreken.

Tegenwoordig zijn er ook zelftesten te koop bij de apotheek of drogist. Dit gaat via een druppel bloed en geeft je een indicatie. Wel moet ik je waarschuwen dat deze tests niet altijd volledig betrouwbaar zijn. Zoals ik al zei geeft het een indicatie. Ik raad je daarom graag aan om altijd een afspraak bij de huisarts te maken.

Overwin je overgang

Overwin je overgangDe klachten die tijdens de overgang kunt ervaren, kunnen best lastig zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat je hier heel erg mee zit en jij je niet begrepen voelt. Zo dacht Ria Kamelle er ook over. Toen Ria naar haar huisarts ging voor haar overgangsklachten, voelde ze zich totaal niet begrepen of gehoord. Hoewel haar huisarts een hele lieve man was kon hij haar niet helpen. Ze besloot zelf op zoek te gaan naar de beste manieren om haar overgangsklachten onder controle te kunnen krijgen.

Dat heeft geresulteerd in haar e-book; ‘Overwin je overgang’. Hét e-book voor alle vrouwen die worstelen met de overgang en de daar bijhorende klachten. In het boek staan handige tips en informatie die jou zeker weten verder gaan helpen. Het e-book is gemakkelijk aan te schaffen via internet. Mocht jij veel last hebben van overgangsklachten en het gevoel hebben dat jij hierin niet begrepen wordt, dan verwijs ik je graag door naar ‘Overwin je overgang’ van Ria Kamelle.

Conclusie

Je bent aan het einde gekomen van dit artikel over cholesterol tijdens de overgang. Je weet nu dat het vaker voorkomt dat het cholesterolgehalte tijdens de overgang hoger wordt. Dit komt mede door de schommeling van het hormoon oestrogeen. Gelukkig kan je zelf een aantal dingen ondernemen om dit te verlagen. Die tips lees je in het bovenstaande overzicht. Bespreek dit ook altijd met je huisarts.

Mocht je veel last hebben van overgangsklachten en niet helemaal weten hoe je hier mee om moet gaan, dan raad ik je aan om het e-book ‘Overwin je overgang’ van Ria Kamelle aan te schaffen. In het boek staan handige tips en informatie waar jij zeker weten mee verder kan.

 

Plaats een reactie