Hoe kun je overgangsklachten verminderen? 2 belangrijke elementen!

Tijdens de overgang kun je te maken krijgen met veel verschillende overgangsklachten. Deze klachten worden door veel vrouwen in de overgang als vervelend ervaren. Maar hoe kun je de overgangsklachten dan verminderen?
In dit blogbericht geven we je 5 tips die er direct voor zorgen dat je minder last ervaart van overgangsklachten.

Gezonde voeding

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je overgangsklachten direct te verminderen is door zo veel mogelijk gezonde voeding te eten.
Vooral tijdens de overgang heb je veel last van hormoonschommelingen en die worden versterkt als je een ongezond eetpatroon hebt.

Door veel goede voedingsstoffen te nuttigen is de kans groot dat je minder last zal ervaren van overgangsklachten.

Daarnaast helpt gezonde voeding er ook voor dat je zo min mogelijk aankomt tijdens de overgang. Tijdens de overgang komen vrijwel alle vrouwen een paar kilo aan. Door gezond te eten kun je dat beperken.

Regelmatig bewegen

Naast gezonde voeding is het ook een goed idee om regelmatig actief te bewegen. Ook bewegen zorgt ervoor dat je hormonen meer in balans blijven. Hierdoor ervaar je automatisch minder last van overgangsklachten.
Het is een goed idee om iedere dag minimaal 30 minuten actief te bewegen. Op deze manier houd je je lichaam gezond.
Omdat bewegen vooral tijdens de overgang soms lastig is, kun je ervoor kiezen om elke dag een half uur te gaan wandelen, fietsen of af en toe eens te gaan zwemmen.

Het maakt daarbij niet uit of het recreatief zwemmen is of niet, de beweging in het zwembad zal zeker bijdragen aan een gezond lichaam.
Daarnaast kun je er natuurlijk ook voor kiezen om wat vaker de fiets te pakken in plaats van de auto, of de auto wat verder weg zetten van je bestemming zodat je nog een stukje moet lopen.
Met kleine aanpassingen in je leefstijl wordt het al een stuk makkelijker om aan je dagelijkse beweging te komen.

Goede nachtrust

Een van de meest voorkomende overgangsklachten is een slechte nachtrust. Maar vooral tijdens de overgang is het heel belangrijk om een goede nachtrust te krijgen. Hoe slechter je slaapt, hoe meer last je zal ervaren van overgangsklachten.
Probeer daarom voordat je gaat slapen even rustig te worden of nog een wandeling te maken, maak een uur voordat je gaat slapen geen gebruik meer van digitale schermen maar lees in plaats daarvan bijvoorbeeld een boek.
Op deze manier word je al rustig voordat je gaat slapen en wordt het in slaap komen een stuk makkelijker.

Hormoontherapie of Anticonceptiepil

Naast de bovenstaande manieren om overgangsklachten te verminderen, bestaat er ook nog de mogelijkheid tot hormoontherapie of het innemen van een anticonceptiepil. Voordat je een van deze middelen gaat gebruiken is het altijd verstandig om eerst contact op te nemen met je huisarts of een overgangsconsulente.

Het gebruik van deze medicatie brengt namelijk ook andere gezondheidsrisico’s met zich mee. Het is daarom belangrijk om eerst een goede afweging te maken of het de moeite waard is. Ook kunnen veel overgangsklachten al voorkomen worden met de bovenstaande tips.

De meest voorkomende klachten verminderen

Tijdens de overgang hebben veel vrouwen vooral last van een aantal overgangsklachten. De meest voorkomende overgangsklacht is opvliegers. Een groot percentage van alle vrouwen in de overgang krijgt hiermee te maken.
Gelukkig zijn er ook voor de meest voorkomende overgangsklachten genoeg dingen die je zelf kunt doen om ze te verminderen.

Opvliegers

Vrijwel alle vrouwen krijgen te maken met opvliegers tijdens de overgang. Als er opvliegers ontstaan krijg je het ineens heel warm en begin je vaak te zweten. Een van de beste dingen die je dan kunt doen is eerst even rustig gaan zitten en alle werk dat je deed neerleggen.

Ook kun je een natte lap of washand in je nek leggen waardoor je weer sneller afkoelt.

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat de opvliegers zich voordoen als je op het werk bent of in gezelschap van andere mensen.
Het is een goed idee om je in lagen te kleden als je al eens een opvlieger hebt gehad. Als je het dan ineens heel warm krijgt, kun je een kledingstuk uittrekken om het wat aangenamer te maken.

Slapeloosheid

Een andere overgangsklacht die veel voorkomt is slapeloosheid. Het gaat hierbij niet alleen om het slapen in de nacht, maar ook het in slaap komen en doorslapen.
Sommige vrouwen hebben tijdens de overgang moeite met in slaap komen en weer andere vrouwen worden midden in de nacht wakker.
Om te voorkomen dat je moeite krijgt met slecht inslapen kun voor het slapen gaan een boek lezen.

Hiermee word je automatisch moe genoeg om in slaap te vallen. Ook is het een goed idee om minimaal een uur voordat je gaat slapen geen actieve dingen meer te doen en niet meer te kijken naar een scherm.

Als je vaak midden in de nacht wakker wordt tijdens de overgang kun je de avond voordat je gaat slapen, doen aan intensieve inspanning. Je kunt bijvoorbeeld een grote wandeling maken, gaan hardlopen of een andere activiteit uitoefenen. De kans is groot dat als je in de avond heel actief bent geweest, je dan wel doorslaapt in de nacht.

Overgangsklachten verminderen met overwin je overgang

Als je veel last hebt van overgangsklachten wil je natuurlijk graag weten wat je eraan kunt doen om de overgangsklachten zo veel mogelijk te beperken. Om je daarmee te helpen wil ik je Overwin je overganggraag kennis laten maken met het boek Overwin je overgang. In dit boek lees je over allerlei overgangsklachten en word je in het boek geholpen om je overgang zo goed mogelijk door te komen.

Voor vrijwel alle overgangsklachten zijn praktische oplossingen beschreven.

Daarnaast leer je ook meer over een gezonde leefstijl tijdens de overgang zodat je overgangsklachten zo weinig mogelijk kans geeft om zich voor te doen.
Ook krijg je tips over wat je het beste kunt eten tijdens de overgang voor een gezond hormoonbalans.
Ben jij benieuwd naar het boek overwin je overgang? Dan raad ik je zeker aan om eens te kijken op de pagina van overwin je overgang. Die pagina kun je hier vinden.

Plaats een reactie