De overgang en vermoeidheid.

overgang en vermoeidheidOvergang en vermoeidheid. Als vrouw krijg je er hoe dan ook mee te maken: de overgang. De overgang is eigenlijk niets anders dan een fase in je leven waarbij de eicellen opraken. Bij de geboorte heeft een vrouw al eicellen meegekregen. Als een vrouw voor het eerst menstrueert, vindt er elke maand een rijping plaats van het eitje.

 

 

Van overgang naar menopauze

 

Vrouwen die in de overgang komen zijn gemiddeld een jaar of veertig. Er bestaat veel verwarring tussen de overgang en de menopauze.  Wanneer spreken we eigenlijk over een menopauze? Het kan tussen de zes en elf jaar duren voordat een vrouw volledig in de menopauze zal raken. We spreken van een menopauze als een vrouw na haar laatste menstruatie, een jaar lang niet meer ongesteld is geweest. Een vrouw die volledige menopauze heeft gehad zal dus niet meer menstrueren, en kan ook niet meer zwanger kunnen worden op de natuurlijke manier.

Een vrouw die in de overgang naar de menopauze zit, kan te maken krijgen met verschillende problemen. Denk hierbij aan opvliegers, slapeloosheid, en vermoeidheid. Maar als je in de overgang zit, kun je als vrouw ook last hebben van verschillende symptomen, namelijk:

– Gewichtstoename
– Stemmingswisselingen zoals verdrietiger of prikkelbaarder zijn dan normaal
– Onregelmatig menstrueren
– Opvliegers
– Nachtelijk zweten
– Moeilijk in slaap komen
– Vaginale droogheid

Wanneer je last krijgt van bovengenoemde overgangsklachten, en het vermoeden hebt dat je in de overgang zit, neem dan contact op met je huisarts. Je kan dan samen met hem je symptomen bespreken en op zoek gaan naar de beste behandeling voor deze symptomen.

 

Overgang en vermoeidheid

 

Overgang en vermoeidheid. Tijdens de overgang raak je veel sneller vermoeid na flinke fysieke en mentale inspanning. Je kan dit ervaren na het organiseren van een feest, door een zware werkdruk, of door dubbele zorgtaken. Op een gegeven moment geeft je lichaam aan dat de batterij leeg, of leeg aan het raken is. Het eindresultaat is dat je je even volledig uitgeput voelt.

Maar het kan je ook overkomen dat de vermoeidheid dagelijks in de weg gaat zitten. Vooral vrouwen in de overgang kunnen hier op dagelijkse basis last van ondervinden. Onderschat het niet. Vaak wordt er lacherig over gedaan “het gaat vanzelf over, want het hoort erbij”. Dit is natuurlijk niet zo, want er zijn best wel manieren om hiermee om te gaan. Je zal eerst moeten uitzoeken of je in de overgang zit. Bespreek dit dus met je huisarts.

 

overgang en vermoeidheid

 

Overdag willen slapen

 

Je voelt je zwak en bent fysiek/mentaal gesloopt. Je kan eigenlijk nergens anders aan denken dan lekker je bed in te duiken. Ongeacht het tijdstip van de dag. Eerder had je altijd volop energie. Maar nu heb je al een tijdje helemaal geen puf meer om ook maar iets te ondernemen. Het huishouden, de hond uitlaten, alles is teveel. Je kunt bij wijze van spreken, nauwelijks je ene been voor het andere zetten. Er komt dus feitelijk gezien helemaal niets meer uit je handen. Je voert je dagelijkse bezigheden nu uit op de automatische piloot. Je bent prikkelbaar en kan heel geïrriteerd reageren.

 

Hoe komt het dat jij je zo vermoeid voelt?

 

Het is te verklaren waarom jij je constant vermoeid voelt. Want het is namelijk zo dat de natuurlijke hormoonhuishouding in je lichaam aan het veranderen is. Tijdens de overgang  kan je je hormoonhuishouding vergelijken met een achtbaan. Wat mee kan spelen waarom jij je gesloopt voelt en oververmoeid bent. Je lichaam is namelijk constant aan het werk.

Het is daarom onmogelijk om te voorkomen dat je last krijgt van bijvoorbeeld opvliegers, nachtelijk zweten, angstklachten en hartkloppingen. Maar ook: minder diep slapen, vaker wakker worden in de nacht en korter slapen. Hierdoor raakt je slaaproutine in de war. Het is namelijk zo, dat je door deze veranderingen minder uitgerust wakker wordt dan normaal. Met als gevolg: dat je overdag last hebt van een fysieke en mentale vermoeidheid.

 

Het probleem van acute vermoeidheid aanpakken

 

Als je last krijgt van de overgang en vermoeidheid, zijn er zonder medicatie een aantal dingen die je zou kunnen doen. Je kan natuurlijk wel gelijk medicijnen gaan proberen, maar als je wat inzet toont hoeft dat misschien helemaal niet. Aan medicatie zitten vaak vervelende bijwerkingen. Wat kan je doen tegen acute vermoeidheid:

– Een wandeling maken van zeker 20 min
– Ramen openzetten zodat de luchtkwaliteit in huis beter wordt
– Een yogasessie doen om je wat meer te ontspannen.

Je kan ook je levenswijze dusdanig aanpakken dat je wat meer rust krijgt, en daardoor minder onder stress staat. Stop bijvoorbeeld met multitasken en plan je agenda over het algeheel minder vol. Ga lekker wandelen. Bij iedere stap die je zet, komt je geest beetje bij beetje tot rust. Alsof er een last van je schouders valt, het heeft weerslag op je hele lichaam, want je lichaam ontspant. Overgang en vermoeidheid is dus vervelend maar er is genoeg aan te doen.

Een gezonde levensstijl kan ook van invloed zijn

 

Gezond en gevarieerd eten kunnen ook van grote invloed zijn op een vermoeid gevoel. Zorg daarom dat je een gezond en regelmatig eetpatroon volgt. Eet vruchten en groenten die je energie geven, bijvoorbeeld:

– Sinaasappels
– Vijgen
– Avocado’s
– Spruiten

Deze groente en fruitsoorten geven je echt meer energie. De sinaasappels blinken in dit rijtje uit, want ze geven je een Directe energie boost. Daarom wordt geadviseerd om dit vooral ‘s morgens tot je te nemen en niet in de middag of avond. De reden dat je het beter ’s ochtends kan eten is dat te veel energie later op de dag of in de avond kan zorgen voor slechte slaap.

De overgang is bij iedere vrouw anders.  Waar de een meer last heeft van bijvoorbeeld vermoeidheid, kan dit bij de ander minder van toepassing zijn. Luister goed naar je eigen lichaam, en neem indien nodig maatregelen zodat je je lichaam zo min mogelijk belast.  Doe vooral lekker rustig aan en geniet van het leven. Hoe meer ontspannen je zelf bent hoe minder last je krijgt van vermoeidheid.

 

Overwin de overgang met dit boek

 

Als je regelmatig last hebt van overgang en vermoeidheid. Of je krijgt regelmatig te maken met andere overgangsklachten zoals opvliegers en stemmingswisselingen, dan is het een goed idee om het onderstaande handboek eens te bekijken. Met dit handboek kom je de overgang makkelijker door en krijg je alle nodige informatie om deze periode zo aangenaam mogelijk te maken.

 

Plaats een reactie