Beste tips overgang voor de wintertijd – 4 tips!

Denk je op dit moment in de overgang te zijn? Heb je bijvoorbeeld last van verschillende overgangsklachten of ervaar je een ‘ander’ gevoel in jouw lichaam? De kan is aanwezig dat je inderdaad in de overgang zit en daardoor last hebt van verschillende overgangsklachten. De kans is óók aanwezig dat je meer en meer last van deze overgangsklachten gaat krijgen en dat je dus door een (hele) zware periode heen moet.

Graag willen we jou een handje helpen om de overgang een stuk draaglijker te maken. Dat doen we in dit artikel door de beste tips voor tijdens de overgang op een rijtje te zetten. Aan de hand van deze tips moet je zelf in staat kunnen zijn om de overgang een stuk aangenamer voor jezelf te maken.

Wij weten als geen ander dat de overgang een behoorlijk hevige, verdrietige en pijnlijke periode is. Je hebt namelijk niet meer de volledige controle over jouw lichaam en geest; dit kan ook leiden tot emotionele gevolgen. Zorg er daarom voor dat je het op een serieuze wijze aanpakt en met onderstaande tips aan de slag gaat. Met de beste tips voor tijdens de overgang tijdens de winter ben je namelijk écht in staat om deze periode voor jezelf een stuk aangenamer te maken.

Tip 1: accepteer de situatie

Wij willen je allereerst adviseren om de huidige situatie te gaan accepteren. Door de huidige situatie te accepteren, zeg je eigenlijk tegen jezelf dat je er niks aan kunt doen. Je neemt hierdoor sowieso al een mogelijk schuldgevoel weg, maar je gaat zelf ook beseffen dat het even niet anders is. De overgang is namelijk een natuurlijke periode waar alle vrouwen aan overgeleverd zijn.

Moraal van het verhaal; accepteer de huidige situatie. Als je dat eenmaal gedaan hebt, kan je met onderstaande tips aan de slag gaan. Met de onderstaande tips weet je alsnog om de situatie zo aangenaam mogelijk te maken. Voordat je dat kunt doen, moet je dus wel eerst de huidige situatie accepteren zoals ‘ie is.

Tip 2: lees het boek ‘Overwin je Overgang’

Overwin je overgang

Tijdens het overgang is het ook goed om te weten wat er nou precies in jouw lichaam plaatsvindt. Door je daar in te verdiepen, weet je de gehele situatie sowieso al sneller te accepteren. Bovendien krijg je meer begrip voor datgene waar jouw lichaam op dit moment mee bezig is. Door dat begrip is het ook weer een stuk makkelijker om op de juiste manier aan de slag te gaan om de overgangsklachten zoveel mogelijk te beperken.

Om een duidelijk beeld van de overgang te krijgen, raden wij het boek ‘Overwin je Overgang’ aan. In dit boek, geschreven door Ria Kamille, wordt uitgebreid besproken wat de overgang nou precies is. Je krijgt daardoor meer begrip voor jouw lichaam en voor de gehele situatie. Aan de hand van dat begrip kan je vervolgens verder gaan bouwen.

Hoe je vervolgens de overgangsklachten zoveel mogelijk kunt gaan voorkomen? Ook dat wordt uitgebreid besproken in het boek ‘Overwin je Overgang’. Sterker nog; in dit boek staan enkele hele handige tips waarmee je de overgangsklachten zoveel mogelijk kunt beperken. Voor alle vrouwen die op dit moment in de overgang (denken te) zitten, is het advies om dit boek te lezen.

Merk je dat jouw partner niet al te veel begrip heeft voor de situatie? Of begrijpt jouw partner wellicht helemaal niks van de overgang? Dan is het wellicht ook een goed idee om dit boek even op zijn/haar schoot te werpen. In dit boek staat dus, zoals gezegd, onwijs veel nuttige en handige informatie. Informatie waar niet alleen jij verder mee kunt, maar ook jouw partner en eventuele kinderen of andere huisgenoten!

Tip 3: zorg voor voldoende beweging ook tijdens de winter

Als je (nog) niet in de overgang zit, is het advies om veel te bewegen. Door veel te bewegen, houd je jouw lichaam immers gezond. Jouw spieren en gewrichten blijven sterk, jouw lichaam gaat calorieën verbranden en jouw hersenen maken een gelukzalig stofje aan. Om die redenen is het dus altijd aan te raden om (veel) te bewegen.

Dat willen wij niet alleen aanraden aan vrouwen die nog niet in de overgang zitten, maar ook zeker aan vrouwen die reeds in de overgang zitten.

Tijdens de overgang is het namelijk ook van cruciaal belang dat je dagelijks voldoende in beweging komt. Is het dan zaak om dagelijks een marathon te rennen, om te trainen voor een triatlon of om 100 kilometer te gaan fietsen? Nee, zeker niet.

Wij zijn van mening dat een halfuurtje per dag bewegen al voldoende is. Het maakt daarbij bovendien niks uit of je heel intensief stukje gaat fietsen of dat je rustig een stukje gaat wandelen. Juist met het wandelen weet je veel calorieën te verbranden; ook dat is mooi meegenomen dus.

Tijdens de overgang is het in ieder geval van cruciaal belang om voldoende te bewegen. Daarmee weet je jouw lichaam fit te houden, weet je gelukzalige stofjes in jouw hersenen te produceren en voel je je dus een stuk prettiger. Zorg dus dagelijks voor minimaal een half uur beweging en maak de overgang daarmee een stuk aangenamer.

Tip 4: zorg voor een gevarieerd voedingspatroon

Het is niet alleen van belang om voldoende te bewegen, maar óók om gezond te eten. Door gezond te eten, blijft jouw lichaam namelijk ook in een gezonde conditie. Zorg voor een gevarieerd en gezond voedingspatroon, waardoor jouw lichaam ook alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Dit draagt niet alleen bij aan het beperken van de overgangsklachten, maar je komt ook nog een stuk beter in jouw vel te zitten. Mede daarom raden wij altijd aan om voldoende te bewegen én een gevarieerd voedingspatroon te hanteren.

Let daarnaast op; voorkom c.q. beperk de inname van koffie, alcohol en drugs. Dergelijke producten zijn namelijk níet gezond te noemen gedurende de overgang. Door veel koffie te drinken, kan je bijvoorbeeld (meer) last gaan krijgen van opvliegers.

Voldoende beweging, een gevarieerd voedingspatroon en de huidige situatie even accepteren; dat zijn in een notendop toch wel de beste tips voor tijdens de overgang in de winter !

Plaats een reactie