Wat te doen bij zweten tijdens de overgang?

Wat te doen bij zweten tijdens de overgang? Tijdens de overgang krijg je vaak last van verschillende overgangsklachten. Een daarvan is transpiratie. Om ervoor te zorgen dat je minder last krijgt van zweten tijdens de overgang zijn er een aantal dingen die je kunt doen.

In dit blogbericht vertel ik je meer over welke overgangsklachten het meeste voorkomen tijdens de overgang, wat jij kunt doen aan transpiratie en hoe je makkelijker de overgang doorkomt. Lees verder.

 

Wat is de overgang precies en wat te doen bij zweten tijdens de overgang

 

De overgang is voor vrouwen de periode waarin de menstruatie stop en een vrouw haar vruchtbaarheid verliest. Dit proces begint rond het 45ste levensjaar en kan in sommige gevallen tot 8 jaar duren.

Tijdens deze periode verandert er veel in het lichaam en brengt dit vaak onprettige verschijnselen met zich mee. Dit worden ook wel overgangsklachten genoemd.

Ook na de overgang in de menopauze fase kunnen sommige klachten zich nog voordoen en daarom is het goed om te weten wat je kunt doen om de klachten zo veel mogelijk te beperken.

 

Wat zijn de meest voorkomende overgangsklachten?

 

Voor iedere vrouw zijn de overgangsverschijnselen verschillend en het kan ook zijn dat jij juist weer klachten ervaart die andere vrouwen niet ervaren. Toch zijn er een aantal klachten waarmee vrijwel alle vrouwen te maken krijgen. De meest voorkomende klachten kun je onderscheiden in lichamelijke klachten en emotionele/geestelijke klachten:

 

Lichamelijke klachten: 

 

  • opvliegers
  • nacht zweten
  • onregelmatige menstruatie
  • bruine afscheiding
  • hoofdpijn
  • een droge huid, ogen, mond of vagina
  • haaruitval
  • gewichtstoename
  • broze nagels
  • hartkloppingen
  • pijnlijke borsten
  • spier- en gewrichtspijn

 

Emotionele/geestelijke klachten: 

 

  • stemmingswisselingen
  • verminderd libido
  • slapeloosheid
  • vermoeidheid
  • geheugenverlies
  • moeilijk concentreren
  • innerlijke onrust
  • neerslachtigheid
  • prikkelbare gevoelens

 

Het is niet vanzelfsprekend dat jij van alle bovenstaande klachten last zult ervaren. Toch is de kans groot dat jij de klachten zoals zweten, opvliegers, stemmingswisselingen en gewichtstoename wel ervaart.

Vooral opvliegers komen bijna bij iedere vrouw voor. Dat komt omdat het hormoonspiegel in je lichaam verandert, waardoor je lichaam moeite krijgt met het regelen van de interne temperatuur.

 

Wat te doen bij zweten tijdens de overgang?

 

Als je last hebt van zweten tijdens de overgang komt dat het meest voor in de nacht. Dit kan erg vervelend zijn en er zelfs voor zorgen dat je midden in de nacht wakker wordt.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om nachtelijk zweten tegen te gaan. Een van de dingen die je het beste kunt doen is ervoor kiezen om onder een dunne luchtige deken te slapen.

Ook is het een goed idee om je slaapkamer overdag en in de nacht voldoende te ventileren. Zo zorg je ervoor dat het lekker fris is op je slaapkamer als je wilt slapen.

Ook kan het helpen om een koude washand of lap in je nek te leggen als je ‘s nachts last hebt van nachtelijk zweten. Door de koude washand neemt het zweten snel af en kun je weer lekker slapen.

Daarnaast kan het ook helpen om voordat je gaat slapen een lauwwarme douche te nemen en te gaan slapen met natte haren. Hiermee verklein je de kans dat je gaat zweten in de nacht.

 

Wat te doen bij zweten tijdens de overgang en 5 tips om overgangsklachten te verminderen

 

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er aardig wat overgangsklachten waarmee je te maken kunt krijgen. Om over het algemeen alle bovengenoemde klachten te verminderen, geef ik je graag nog wat tips die je daarbij helpen.

 

1. Gezonde voeding

 

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen tijdens de overgang is gezond eten. Dankzij gezonde voeding heeft je lichaam er minder moeite mee om hormonen onder controle te houden.

Hierdoor heb je ook automatisch minder last van overgangsverschijnselen. Probeer daarom zo veel mogelijk groente te eten en pas op met ongezonde vetten en koolhydraten.

Daarnaast helpt gezonde voeding er ook voor zorgen dat je minder aankomt tijdens de overgang. Een groot percentage van alle vrouwen komt namelijk wat kilo’s aan tijdens de overgang.

 

2. Regelmatig sporten

 

Naast gezonde voeding is het ook een goed idee om regelmatig te sporten. Het beste zou zijn als je iedere dag minimaal een half uur intensief beweegt. Door je lichaam in goede conditie te houden krijg je minder last van overgangsverschijnselen zoals:

  • stemmingswisselingen
  • gewichtstoename
  • hartkloppingen
  • spier- en gewrichtspijn
  • slapeloosheid
  • innerlijke onrust

Wel is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Als je het gevoel hebt dat je echt niet in staat bent om actief te bewegen, kies er dan voor om in de avond even een grote wandeling te maken.

Dit draagt niet alleen bij aan de conditie van je lichaam, maar ook aan je innerlijke gesteldheid. Een lange wandeling is vooral erg ontspannend.

 

3. Meer genieten tijdens de overgang

 

De overgang is voor veel vrouwen een lastige periode. Het is dan belangrijk om genoeg tijd voor jezelf te nemen.

Veel vrouwen gaan gewoon door met hun leven tijdens de overgang. Ze werken 5 dagen in de week, doen het huishouden in het weekend en dat week in week uit.

Het is belangrijk om te weten dat de overgang zowel lichamelijk als geestelijk een zware periode is. Daarom is het een goed idee om tijdens dit proces wat meer aan jezelf te denken.

Ga indien mogelijk wat minder werken, doe wat vaker leuke dingen en neem je rust als je daar behoefte aan hebt. Dan kom je de overgang al een stuk makkelijker door.

 

Makkelijk de overgang door met overwin je overgang

 

Ondanks de tips die je leest op deze website, is er nog veel meer te leren over de overgang en wat jij kunt doen om de overgang zo goed mogelijk door te komen. Daarom raad ik je eens aan te kijken naar het overwin je overgang E-book van Ria Kamelle. Zij heeft tijdens haar overgangsperiode een boek geschreven over de klachten en problemen die zij is tegen gekomen toen ze in de overgang was.

Doordat ze zelf oplossingen heeft gevonden voor veel van deze klachten, heeft ze besloten om ook andere vrouwen in de overgang te helpen. Haar boek is daarvan het resultaat.

Benieuwd wat je allemaal in het boek kunt lezen? Neem dan eens een kijkje op de pagina van Ria Kamelle.

 

Plaats een reactie