Wat te doen bij haaruitval tijdens de overgang? 

Wat te doen bij haaruitval tijdens de overgang? De overgangsperiode brengt voor de meeste vrouwen vervelende klachten met zich mee. Een van die klachten is haaruitval. Toch kun je een aantal dingen doen om de overgangsklachten aanzienlijk te verminderen.

In dit blogbericht vertellen we je hoe je die klachten kunt verminderen en wat de meest voorkomende overgangsklachten zijn. Een van die klachten is haaruitval. Lees verder.

 

Wat te doen bij haaruitval tijdens de overgang?

 

Tijdens de overgang gebeurt er veel in je lichaam. Daardoor bestaat ook de kans dat jij haaruitval ervaart. Je haar wordt dan dunner, droger en glanst minder. In de meeste gevallen blijft het bij een beetje haaruitval. Toch zijn er ook extreme gevallen waarbij er veel haar verloren gaat.

In dat geval is het altijd goed om een arts te raadplegen. Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om er zelf voor te zorgen dat je hormoonspiegel in balans blijft is tijdens de overgang zo gezond mogelijk te leven.

Dit doe je vooral door gezonde voeding en regelmatig te sporten. Hoe gezonder je lichaam is, hoe minder last je ervaart van overgangsklachten waaronder haaruitval.

 

Wat is de overgang? En wat te doen bij haaruitval tijdens de overgang?

 

De overgang is de fase waarin een vrouw haar vruchtbaarheid verliest. Dit proces begint meestal zo rond het 45ste levensjaar. Dat betekent ook dat de menstruatie stopt. Dit heet de menopauze.

De overgang en menopauze worden vaak met elkaar verward of aangezien als gelijk aan elkaar. Toch zijn het twee hele verschillende dingen.

De overgang is de periode naar de menopauze toe. We spreken pas van de menopauze wanneer je als vrouw langer dan een jaar niet hebt gemenstrueerd.

Vooral in het begin van de overgang ontstaan er steeds meer klachten. In veel gevallen beginnen de klachten met opvliegers en vermoeidheid.

Bij sommige vrouwen vallen de klachten in het begin nog mee en bij andere vrouwen zijn de klachten vanaf het begin al ondragelijk. Als je veel last ervaart van de overgangsklachten is het een goed idee om eens contact op te nemen met je huisarts. Je huisarts kan je dan helpen met zoeken naar een mogelijke oplossing voor je klachten.

 

Wat zijn de meest voorkomende overgangsklachten?

 

Tijdens de overgang kunnen er zich veel verschillende klachten voordoen. Niet iedere vrouw ervaart dezelfde klachten en ook hebben niet alle vrouwen even veel last van bepaalde klachten. De meest voorkomende overgangsklachten zijn:

  • Opvliegers
  • Gewichtstoename
  • Onregelmatige menstruatie
  • Verlies libido
  • Vaginale droogheid
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid
  • Haaruitval
  • Slaapstoornissen
  • Moeilijk concentreren
  • Geheugenverlies
  • Duizeligheid
  • Veranderende stembanden
  • Incontinentie
  • Opgeblazen gevoel
  • Verandering lichaamsgeur
  • Onregelmatige hartslag
  • Depressie
  • Angst
  • Prikkelbaarheid
  • Pijn in de borst
  • Hoofdpijn
  • Pijnlijke gewrichten
  • Droge huid
  • Misselijkheid
  • Nachtelijk zweten

Welke klachten er tijdens jouw overgangsperiode het meeste voorkomen kan weer verschillen van andere vrouwen. Wel is het belangrijk om er alles aan te doen om zo min mogelijk last te ervaren van deze klachten.

 

Wat te doen bij haaruitval tijdens de overgang?

Wat te doen bij haaruitval tijdens de overgang en hoe gaan we dat voorkomen

 

Er zijn verschillende dingen die je zelf kunt doen om je overgangsklachten te verminderen. Het is daarbij vooral belangrijk om gezonde voeding te nuttigen en regelmatig je lichaam te bewegen.

Hoe beter jij je best doet om gezond te leven hoe minder klachten je ervaart. Toch kan het soms lastig zijn om bijvoorbeeld te sporten. Er zijn namelijk een aantal overgangsklachten die ervoor kunnen zorgen dat je niet echt veel zin hebt om te gaan sporten.

Ondanks dat jij je bijvoorbeeld rusteloos of vermoeid voelt, is het toch belangrijk om minimaal een uurtje per dag actief te bewegen. Voor sommige vrouwen helpt het om te onthouden dat de beweging puur dient als middel tegen de klachten.

Natuurlijk is de kans klein dat je overgangsklachten direct verdwijnen na een dag gezond eten en voldoende beweging, maar als je dat op lange termijn blijft volhouden, zal de overgangsperiode je een stuk makkelijker verlopen.

Daarnaast zijn er ook nog medicijnen die je helpen bij overgangsklachten. Deze tabletten zijn voorzien van het hormoon oestrogeen. Voordat je gebruik gaat maken van medicijnen is het raadzaam om eerst contact op te nemen met je huisarts.

 

3 tips tegen overgangsklachten en wat te doen bij haaruitval tijdens de overgang?

 

De klachten tijdens de overgang worden door vrijwel alle vrouwen als vervelend ervaren. Vooral omdat de overgangsperiode een aantal jaar kan duren. Toch zijn er best veel dingen die je zelf kunt doen om minder overgangsklachten te ervaren.

 

1. Je voeding

 

We hebben het er in dit blogbericht al over gehad, maar toch willen we het nogmaals benadrukken. Gezonde voeding nuttigen is een van de beste dingen die je kunt doen tijdens de overgang. Het helpt je namelijk je hormoonspiegel meer stabiliseren. Hoe stabieler je hormoonspiegel blijft, hoe minder overgangsklachten je ervaart. Daarnaast is gezonde voeding ook een goed middel tegen haaruitval tijdens de overgang.

 

2. Ontspanning

 

De overgangsperiode kan een stressvolle periode zijn en daarom is het belangrijk om veel te ontspannen. Luister daarom goed naar je lichaam. Vaak geeft je lichaam zelf al aan dat het even niet zo lekker gaat en dan is het een goed idee om even een pauze te nemen van alles wat je aan het doen bent.

Ook helpt het vaak goed om ‘s avonds even een lekkere wandeling te maken. Dit wordt door veel vrouwen als rustgevend ervaren en dat zorgt ervoor dat je minder last hebt van stress.

Ook werkt een wandeling goed als slaapmiddel. Na een lekkere avondwandeling is de kans groot dat je veel beter slaapt.

 

3. Koude washand tegen opvliegers

 

Opvliegers zijn een van de meest voorkomende overgangsklachten. Om deze klachten tegen te gaan is het een goed idee om jezelf te kleden in lagen. Mocht je dan aan het werk zijn kun je een kledingstuk uittrekken om het wat aangenamer voor je te maken.

Daarnaast helpt het vaak ook om een koude washand in je nek te leggen. In de meeste gevallen verdwijnen de opvliegers dan snel weer.

 

Conclusie

 

In dit blogbericht gaven we antwoord op de vraag “wat te doen bij haaruitval tijdens de overgang?” Tijdens de overgang krijg je te maken met veel verschillende overgangsklachten. Om deze klachten zo veel mogelijk te voorkomen is het raadzaam om zo veel mogelijk gezonde voeding te nuttigen en regelmatig actief te bewegen.

Dit zorgt ervoor dat je hormoonspiegel beter in balans blijft waardoor je minder last ervaart van overgangsklachten zoals haaruitval en opvliegers.

 

Plaats een reactie