Overgang en voeding

Overgang en voedingTijdens de overgang is voeding belangrijk. De ene vrouw vliegt er doorheen en heeft nergens last van, terwijl de ander behoorlijk last kan ondervinden van de overgang. Er horen namelijk allerlei verschillende en vervelende symptomen bij de overgang. Een feit is en blijft dat er tijdens de overgang een hoop verandert in het vrouwelijke lichaam.

Zo kom je namelijk plotseling een paar kilo aan en dat terwijl je hetzelfde eet. Of kon je voordat je in de overgang kwam zonder problemen een kop koffie drinken, maar breekt het zweet je daar nu bij uit. De overgang en voeding zijn nauwe verbonden aan elkaar. Daar waar je vroeger alles kon eten, kan dat nu ineens niet meer.

Met je voeding en dieet kun je een hoop invloed uitoefenen op de overgang en dat is natuurlijk goed nieuws. Ik heb de beste tips voor je op een rijtje gezet.

 

Waarom kom je aan tijdens de overgang?

 

Het is vervelend maar waar, tijdens de overgang kan je ineens veel makkelijker aankomen dan voorheen. Veel vrouwen zien ineens vetrolletjes rondom hun middel die er voor de overgang nooit waren. Dit komt ook omdat met het ouder worden je spiermassa afneemt. Wist je dat spieren veel energie verbruiken en het daardoor dus echte vetverbranders zijn?

Minder spieren betekend eenvoudiger wijs ook een minder snelle stofwisseling. Je vetverbranding komt dus als het ware op een iets lager pitje te staan en daardoor kruipen de cijfertjes op de weegschaal omhoog. Dit terwijl je hetzelfde eet.

Daarnaast speelt je schildklier vaak ook een rol hierin. Dit kleine orgaantje in je keel reguleert de snelheid van stofwisseling, en kan door de schommelingen van oestrogeen en progesteron soms ook tijdelijk minder goed werken. Hierdoor kan je makkelijk aankomen.

Daarom is het belangrijk om op je voeding te letten wanneer je in de overgang bent.

 

Hoe kun je afvallen in de overgang?

 

Als je als vrouw in de overgang wat kilo`s kwijt wil raken, kan het eten van voldoende eiwitten je daarbij helpen. Eiwitten staan erom bekend dat ze je verbranding verhogen, en ze geven je een vol en voldaan gevoel. Verder heb je eiwitten natuurlijk nodig om je spiermassa in stand te houden. Zorg er daarom dan ook voor dat je voeding tijdens de overgang ook bestaat uit het eten van voldoende eiwitten. De eiwitbehoefte verschilt per persoon, maar in het algemeen gezien kun je ervan uitgaan dat je 0,8 tot 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig hebt.

Goede plantaardige eiwitbronnen zijn:

  • Chi zaden
  • Quinoa
  • Tempeh
  • Spirulina en Chlorella
  • Peulvruchten zoals linzen en kikkererwten
  • Proteïnepoeder van bruine rijst en hennep
  • Hennepzaadjes

 

Goede dierlijke bronnen van eiwitten zijn:

  • Biologisch vlees
  • (Vette) Vis
  • Biologische eieren
  • Biologische zuivelproducten

 

Kies daarnaast voor goede koolhydraten, dat zijn koolhydraten die veel vezels bevatten zoals: groenten, fruit, peulvruchten, zilvervliesrijst, producten die gemaakt zijn van spelt, boekweit en amarant. Wit meel producten, suiker en vruchtensappen uit pak maar ook vers, zitten boordevol snelle koolhydraten en deze kan jij als vrouw in de overgang beter vermijden. Ook is het voor jou belangrijk dat je oplet hoeveel koolhydraten je per dag binnenkrijgt. Als jij je namelijk maar weinig beweegt op een dag, dan kan je met veel minder koolhydraten toe op een dag.

 

 

overgang en voeding 2

 

 

Welke voeding kan mij tijdens de overgang helpen bij opvliegers?

 

Wist je dat bepaalde voedingsmiddelen enorme triggers kunnen zijn voor de bekende opvliegers die bij de overgang horen? Vooral alcohol, koffie en hete dranken staan erom bekend dat ze opvliegers opwekken bij vrouwen in de overgang. Maar ook bij andere voeding die gegeten wordt tijdens de overgang kunnen opvliegers veroorzaken, namelijk: gerechten waar pittige kruiden inzitten zoals rode peper, cayennepeper en gember kunnen dus opvliegers uitlokken. Deze voeding kan je beter vermijden tijdens de overgang.

Toch zijn er ook voedingsmiddelen die je helpen om je opvliegers te verminderen. We hebben het dan over voedingsmiddelen die rijk zijn aan fyto-oestrogenen. Je kan hierbij denken aan bijvoorbeeld:

  • Tempé
  • Lijnzaad
  • Alfafakiemen
  • Tuinkers

 

Welke voeding ondersteunt je hormoonhuishouding tijdens de overgang?

 

Wanneer je in de overgang zit die je jezelf een enorm plezier met het eten van de juiste voeding. Zo doe je jezelf een plezier met het eten van de juiste vetten bijvoorbeeld. Met het eten van de juiste vetten kun jij jezelf helpen om je hormoonhuishouding zo soepel mogelijk te laten verlopen tijdens de overgang.

Goede vetten tijdens de overgang zijn bijvoorbeeld:

  • Ongebrande noten
  • Avocado
  • Vette vis: zalm, haring, makreel en sardines.
  • Olijfolie
  • Kokosolie
  • Roomboter
  • Pompoenpitten

Jodiumrijke producten zijn ook van belang, want je schildklier kan zijn werk niet goed doen zonder jodium. Jodium wordt toegevoegd aan zout en vindt je om die reden ook terug in bijvoorbeeld brood. Eet jij weinig, of helemaal geen brood? Dan is het voor jou verstandig om je jodiuminname goed in de gaten te houden. Je zou het dan op pijl kunnen houden door bijvoorbeeld eieren te eten, zeewier of door regelmatig een stukje vette vis te eten.

Daarnaast kan jij je hormoonbalans ondersteunen door kruisbloemige groenten te eten. Deze groenten bevatten het stofje DIM wat staat voor dindolylmethaan. DIM ondersteund het hormoonbalans doordat het de omzetting van hormonen in je lever reguleert.

Voor een goede hormoonbalans eet je dus de volgende groentes:

  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Radijsjes
  • Spruitjes
  • Rucola

 

Tot slot

Zo zie je maar dat gezonde voeding essentieel is tijdens de overgang. Als je nou voor jezelf in de gaten houdt dat je de juiste voeding binnenkrijgt, zul je zien dat je daardoor bijvoorbeeld overgewicht en opvliegers kunt beperken.

Dit zijn slechts enkele handige tips die ik je hebt gegeven, maar wist je dat je een cursus met wat voor jou gezonde voeding is tijdens de overgang is kan bestellen? Je bent echt niet de enigste, want er zijn jou al heel veel vrouwen voorgegaan die hier wat aan gehad hebben. Met name is het voor jou als vrouw in de overgang erg belangrijk om op je voeding te gaan letten. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen.

 

 

Plaats een reactie