Hoe lang duurt de overgang bij vrouwen?

Hoe lang duurt de overgang bij vrouwen? Iedere vrouw krijgt te maken met de overgang. Dit is het proces waarbij je als vrouw je vruchtbaarheid verliest. Voor veel vrouwen is dit een nare periode omdat er zo veel klachten bij komen kijken. Vooral als je tijdens de overgang nog een kinderwens had kan de overgang behoorlijk zwaar vallen. Daarnaast zit natuurlijk geen enkele vrouw te wachten op de overgangsperiode.

In dit blogbericht lees je hoe lang de overgang precies duurt en wat je ervan kunt verwachten. Ook vertellen we je hier meer over de meest voorkomende klachten tijdens de overgang en hoe je ze kunt verminderen. Lees verder.

Wat is de overgang precies?

De overgang is een periode waarbij er veel verandert in het lichaam van een vrouw. Als je in de overgang bent nader je de menopauze wat betekent dat je niet meer menstrueert en niet meer vruchtbaar bent. De overgang en menopauze worden vaak met elkaar verward. Toch zijn het twee hele andere dingen.

De overgangsperiode kent 4 verschillende fases die we verder in dit artikel zullen toelichten. Als je in de overgang bent, bestaat de kans dat je veel last krijgt van verschillende symptomen die plaatsvinden tijdens de overgang. Dan is het natuurlijk wel handig dat je weet wat je eraan kunt doen om de klachten te verminderen. Ook daar komen we later op terug.

Hoe lang duurt de overgang bij vrouwen?

De overgang begint voor veel vrouwen rond het 45ste levensjaar en kan tot wel 8 jaar duren. Voor sommige vrouwen is het proces eerder voorbij en voor andere vrouwen weer later. Hoe lang de overgang duurt verschilt dus per vrouw. Om erachter te komen hoe lang de overgang duurt is het een goed idee om te lezen over de verschillende fases van de overgang. Hieruit kun je voor jezelf bekijken in welke fase jij nu zit en zo een inschatting maken van hoe lang het nog duurt.

4 fasen van de overgang

Tijdens de overgang krijg je te maken met 4 verschillende fases. Iedere fase heeft zo haar eigen functie en daarom is het goed om te weten welke fases dat zijn.

Premenopauze

De premenopauze is de eerste fase van de overgang. Over het algemeen heb je tijdens deze fase nog een regelmatige menstruatie en kun je niet direct makkelijk herkennen dat je in de overgang bent. Wel komen er tijdens de eerste fase van de overgang een aantal overgangsklachten om de hoek kijken zoals opvliegers en stemmingswisselingen.

Perimenopauze

Tijdens de perimenopauze wordt de menstruatie al een stuk onregelmatiger omdat er dan een grote verandering plaatsvind ik je hormoonhuishouden. Ook krijg je tijdens deze fase vaak last van meerdere overgangsverschijnselen zoals opvliegers, stemmingswisselingen, futloosheid en last van minder goed slapen. Daarnaast verschilt het hier per vrouw welke overgangsklachten zich voordoen en heeft de ene vrouw er meer last van dan de andere.

In sommige gevallen blijft het niet altijd bij enkel lichamelijke klachten, maar krijgen sommige vrouwen ook last van een depressie. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om overgangsklachten aanzienlijk te verminderen. Hier komen we verder in dit artikel nog op terug.

Menopauze

De menopauze is het moment van de laatste menstruatie. Het is vaak lastig te achterhalen wanneer dit moment precies is aangebroken.  Over het algemeen is een vrouw rond het 50ste levensjaar in de menopauze.

Post menopauze

Dit is de periode wanneer de volledige overgangsperiode voorbij is. Tijdens de post menopauze nemen ook de meeste overgangsklachten af en is de hormoonspiegel weer redelijk stabiel. Je kunt spreken van de post menopauze als je één jaar aaneengesloten niet meer hebt gemenstrueerd. Deze periode kan tot wel 10 jaar duren waardoor je ook na de menopauze nog last kunt ervaren van bepaalde overgangsklachten. Wel zijn de klachten dan in veel mindere mate aanwezig dan tijdens de overgang.

 

Veel voorkomende problemen tijdens de overgang

Vrijwel alle vrouwen in de overgang krijgen te maken met overgangsklachten. Voor sommige vrouwen is de overgang een nare tijd en voor andere vrouwen valt de overgang wel mee. Als je zelf tijdens de overgang veel last van overgangsklachten krijgt, is het goed om te weten dat een gezonde leefstijl en voldoende beweging een groot verschil kunnen maken.

De meest voorkomende klachten zijn:

kenmerken van de overgang 1

  • Een onregelmatige menstruatie;
  • Vocht vasthouden;
  • Duizeligheid;
  • Tintelingen;
  • Verminderd gevoel in handen en voeten;
  • Gewrichtspijn;
  • Gevoelige en/of gespannen borsten;
  • Stemmingswisselingen;
  • Depressie;
  • Gewichtstoename op de bovenbenen en billen;
  • Opvliegers;
  • Nachtzweten;
  • Vaginale droogheid;
  • Osteoporose;
  • Overgewicht;
  • Dunne, droge huid;
  • Haaruitval;
  • Urineverlies;
  • Laag libido;
  • Huilbuien;
  • Hartkloppingen;
  • Concentratieproblemen;
  • Gespannen en/of gejaagd gevoel.

Natuurlijk betekent het niet dat wanneer je in de overgang bent, je ook daadwerkelijk last krijgt van al deze overgangsklachten. Toch komen deze klachten het meeste voor en kunnen ze voor een groot deel verholpen worden met een gezonde leefstijl. Als je niet precies weet hoe je met de overgang om moet gaan raad ik je aan eens te kijken naar het boek; overwin je overgang. Hier lees je allerlei praktische tips over de overgang.

Overwin je overgang met Ria Kamelle

Het boek; Overwin je overgang is geschreven door Ria Kamelle toen zij zelf ook in de overgang was. Destijds kon ze nog maar weinig informatie vinden over wat je kon doen tegen verschillende overgangsklachten. Ook kon je niet veel informatie vinden om de overgangsperiode beter te leren begrijpen.

Met het boek van Ria Kamelle, wil ze andere vrouwen in de overgang helpen de overgangsperiode beter door te komen. Zo geeft ze in haar boek meer informatie over wat de overgang precies is en hoe je de overgang het beste doorkomt.

Dit boek is ook uiterst geschikt om te laten lezen aan je partner. Vaak zie je dat de partner van een vrouw in de overgang niet direct begrijpt wat er gaande is. Dit boek helpt je partner te begrijpen wat jij als vrouw doormaakt.

Er zijn al veel vrouwen die super enthousiast waren over het boek. Ook heeft het deze vrouwen echt geholpen. Alle praktische tips zijn gebaseerd op de ervaring van Ria Kamelle zelf. Aangezien de tips in dit boek haar hebben geholpen, is de kans groot dat jij er ook veel aan zult hebben. Ben jij benieuwd naar het boek? Neem dan eens een kijkje op de pagina van Overwin je Overgang. 

Plaats een reactie