De overgang en concentratie problemen

Heb jij last van de overgang en concentratie problemen? Wanneer je aan de overgang denkt, denk je meestal direct aan opvliegers. Opvliegers zijn het symbool voor de overgang. Andere problemen zoals sneller geïrriteerd raken, sneller kwaad worden, minder goed slapen zijn ook onderdelen van de overgang. Jij hoeft niet per se last te hebben van alle symptomen, maar wanneer je er last hebt van enkele kan je je al behoorlijk naar voelen.

In deze blog ga ik je uitleggen wat de overgang precies is, en wat de voornaamste symptomen zijn. Maar specifiek gaan we in op concentratie problemen tijdens de overgang. Niets is vervelender als je je hoofd ergens niet bij kan houden, we kennen het allemaal wel, maar tijdens de overgang kan het door andere symptomen je behoorlijk gaan frustreren dat steeds je aandacht weg glipt. Maar waar ontstaat dit concentratieverlies nu bijvoorbeeld?

 

Wat is de overgang?

 

De overgang is een levensfase waarin je eitjes aan het opraken zijn. Tijdens je geboorte krijg je een flinke voorraad eitjes mee, maar naarmate je ouder wordt zullen deze op gaan raken. Dat betekend dat je uiteindelijk niet meer op de natuurlijke manier zwanger kan raken, en dus onvruchtbaar wordt.

De fase voordat je definitief onvruchtbaar wordt noemen we de overgang. Zolang je als vrouw nog in de overgangsfase zit, betekend dat dat je nog steeds eitjes hebt die ook bevrucht kunnen worden. De fase na de overgang noemen we de menopauze.

Wanneer je de menopauze bereikt hebt, dan ben je ook definitief onvruchtbaar geworden. Je spreekt van de menopauze als je een jaar na de laatste keer dat je ongesteld bent geworden, een jaar lang niet meer gemenstrueerd hebt.

Als vrouw ontkom je er dus niet aan dat je in de overgangsfase zal raken, en uiteindelijk de menopauze bereikt. De gemiddelde leeftijd van de menopauze is 51 jaar, wanneer je de menopauze bereikt hebt, zal je dus ook niet meer ongesteld worden. Het kan na de menopauze nog steeds zo zijn dat je last hebt van bloedverlies, dan adviseer ik je om contact op te nemen met je huisarts.

 

Bekende symptomen tijdens de overgang

 

Wanneer je in de overgangsfase raakt als vrouw, kan dit gepaard gaan met allerlei verschillende symptomen. Niet iedere vrouw weet dat ze in de overgangsfase is terecht is gekomen, maar wanneer je opmerkt dat je je anders voelt, en last ervaart van onverklaarbare symptomen, dan zou je met je huisarts kunnen bespreken of jij in de overgangsfase zit.

Omdat je hormoonhuishouding erg veranderd tijdens de overgang, kan dit zich uiten in verschillende problemen, zoals bijvoorbeeld: opvliegers, stemmingswisselingen, vermoeidheid, nachtelijk zweten, vergeetachtigheid, vaginale droogheid en concentratie problemen.

 

Overgang en Concentratie problemen

 

  • Je loopt naar de keuken om iets te pakken…Maar wat was het ook alweer? Wat je ook doet, het komt niet meer in je op wat je nou wilde gaan pakken.
  • Je bent halverwege met het lezen van een brief…Maar wat wordt er nou geschreven? Je begint opnieuw met lezen, maar raakt misschien opnieuw de draad weer kwijt.
  • Je bent middenin een gesprek…Maar opeens merk je dat je niet meer hoort wat de ander zegt.
  • Of misschien valt het je op dat achtergrondgeluiden je plotseling veel meer storen dan vroeger.

Je hebt duidelijk last van concentratie problemen, want het valt je op dat je je aandacht er niet, of niet goed meer kunt bijhouden. Concentratieverlies en vergeetachtigheid zijn een veelvoorkomend probleem voor vrouwen die in de overgangsfase zitten.

 

Waarom gaan de overgang en concentratieproblemen samen?

 

Overgang en concentratie problemen ontstaat in een onderdeel van de hersenen die het centraal zenuwstelsel heet. Het centraal zenuwstelsel is ook ontvankelijk voor oestrogeen en progesteron. Tijdens de overgangsfase zie je dat het verminderen van deze hormonen een blijvende verandering optreedt bij deze hormonen.

Je hersenen passen zich dus feitelijk aan. Je zou het dus een herinrichting kunnen noemen. Tot aan die blijvende verandering gaat plaatsvinden is je hormoonhuishouding te vergelijken met een achtbaanrit. Dit alles heeft ontzettend veel invloed op je neurotransmitters, die in sterke mate je concentratieverlies beïnvloeden.

Omdat je nu weet waar de concentratie problemen vandaan komen, wil dat niet zeggen dat je ze hoeft te accepteren. Er zijn namelijk manier om je concentratie problemen gedeeltelijk onder controle te houden.

 

 

Een goede nachtrust

 

Een goede nachtrust is voor iedereen belangrijk om de volgende dag goed te kunnen presteren op bijvoorbeeld je werk. Maar wanneer je in de overgangsfase zit, is een goede nachtrust voor jou extra belangrijk. Waarschijnlijk ervaar je al problemen die ervoor zorgen dat je minder snel in slaap valt, of dat je `s nachts vaker onverklaarbaar wakker wordt, maar er zijn natuurlijk manier die ervoor kunnen zorgen dat jij wel beter in slaapt valt, en doorslaapt. Waardoor je uiteindelijk de volgende dag weer scherper in het leven staat.

Je hoeft niet gelijk te denken aan slaaptabletten. Ook zonder slaaptabletten kun jij enkele dingen doen waardoor het in slaap vallen vergemakkelijkt wordt. Je zou bijvoorbeeld lekker kunnen gaan sporten. Hierdoor raakt je lichaam op natuurlijke wijze vermoeid. Dit zorgt ervoor dat jij ‘s avonds makkelijker in slaap valt.

 

Sporten

 

Het zou daarom voor jou goed zijn om elke dag of lekker te gaan sporten, of lekker een actieve wandeling te maken. Je zou het natuurlijk ook kunnen combineren: 3 keer per week sporten op de sportschool, maar ook iedere dag een wandeling te maken van minstens 5 kilometer.

Op deze manier zorg je ervoor dat je lichaam vermoeid raakt, en wat zal resulteren in het feit dat jij dus ook makkelijker in slaap zal vallen, en zal doorslapen. Dat resulteert weer in een veel betere nachtrust, wat er weer voor gaat zorgen dat jij de volgende dag je concentratie beter kan bewaren.

 

Prikkels vermijden

 

Ook zou je de prikkels van bijvoorbeeld je telefoon, een uur voordat je gaat slapen kunnen vermijden. Evenals de prikkels die de televisie met zich mee kunnen brengen.

Een oude maar nog steeds goede tip is, om voordat je naar bed gaat een kop warme melk gaat drinken. Misschien kan jij jezelf wel aanleren dat je bijvoorbeeld in plaats van de televisie, nu een leuk boek pakt samen met een kop warme melk. Je kan altijd je huisarts om advies vragen.

 

Heb jij last van de overgang en concentratie problemen?

 

De overgang en concentratie problemen komen vaak voor. Naast deze klachten zijn er vaak nog heel wat meer klachten die zich ook voordoen. Wil jij de overgang beter doorkomen? Dan hebben wij voor jou de oplossing.

Plaats een reactie